Wie zijn wij
De Centrale Studentenraad (CSR) bestaat uit veertien studenten die zich gedurende een collegejaar inzetten om de belangen van UvA-studenten te vertegenwoordigen. Zeven studenten worden rechtstreeks democratisch gekozen voor de CSR, terwijl de andere zeven worden afgevaardigd door de zeven verschillende Facultaire Studentenraden (FSR). De CSR heeft een dagelijks bestuur dat bestaat uit de voorzitter, vicevoorzitter, commissievoorzitters en ambtelijk secretaris.
Wat is de studentenraad
De CSR werkt aan UvA-brede onderwerpen, zowel belangrijke kwesties als schijnbaar minder belangrijke zaken die studenten dagelijks aangaan. Dit omvat grote onderwerpen zoals UvA huisvestingsplannen en internationaliseringbeleid, maar ook kleinere zaken zoals de openingstijden van de UB bibliotheek, goedkopere en meer vega(n) opties in de kantine.
Elke week heeft de CSR een plenaire vergadering (PV) om lopende onderwerpen te bespreken. Elke PV is in principe een open vergadering. Heb je interesse en wil je een keer langskomen? Stuur dan een mail naar csr@uva.nl
Verkiezingen
Elk jaar vinden de studentenraadverkiezingen plaats in mei. Als je geïnteresseerd bent om invloed uit te oefenen op het universiteitsbestuur, kun je meedoen aan de studentenraadverkiezingen. Je kunt je aansluiten bij een bestaande partij of je eigen partij oprichten. Meer informatie over de studentenraad, wat je doet als studentenraadslid en de bestaande partijen is te vinden op de UvA-website. Als je vragen hebt, kun je altijd contact met ons opnemen! Vind meer informatie over de verkiezingen hier!
Regels en voorschriften
De CSR vertegenwoordigt studenten bij het College van Bestuur (CvB), het bestuursorgaan van de UvA. De CSR heeft een formele vergadering met het CvB elke 6 weken. In deze vergadering worden de voorstellen vanuit de CSR besproken en wordt er samen gezocht naar een compromis. Een belangrijk doel van deze vergadering is het verkrijgen van toezeggingen. Dat wil zeggen dat het CvB verplicht datgene uit moet voeren, wat zij hebben goedgekeurd. Het College van Bestuur is verplicht om naar de CSR te luisteren omdat de CSR wettelijke instemmings- en adviesrechten heeft. De belangrijkste rechten zijn het recht op instemming en het recht op advies. Hieronder staat een uitgebreid overzicht van alle rechten die de CSR heeft.
Lees meer
Rechten
- Recht op toestemming
- De beslissing kan niet worden genomen zonder toestemming (veto)
- Toestemming kan niet zonder reden worden ingetrokken
- Het College van Bestuur / Decaan moet een geschil initiëren
- Vereisten:
- Toestemming moet aanzienlijke invloed kunnen hebben op de besluitvorming
- “Ja, tenzij” of “Nee, behalve als”
- Bevoegdheden:
- Hoofdbegroting (GV)
- Strategisch plan (GV)
- Administratieve voorschriften (GV)
- Fusies
- Kwaliteitszorgsysteem
- Universiteit deel van studentenstatuut
- Personeelsbeleid (voor personeelsvertegenwoordigers)
- Richtlijnen ex art 9.5 (model OER)
- Regels over veiligheid, gezondheid en welzijn die betrekking hebben op studenten
- Financiële ondersteuning van studenten (profileringfonds)
- OER, met uitzondering van inhoudelijke delen (programmacommissie en bindend studieadvies)
- Facultaire regels (specifieke instemmingsrechten voor uw eigen FSR zijn hier te vinden)
- Indien van toepassing, de verordening voor de studentenraad
- Recht op advies
- Advies moet aanzienlijke invloed kunnen hebben op de besluitvorming
- De beslissing zal doorgaan na negatief advies
- Recht op overleg voor en na advies
- Het bestuur is niet verplicht het advies op te volgen
- Maar het niet opvolgen van het advies vereist een schriftelijke inhoudelijke rechtvaardiging van het bestuur
- Raad heeft 4 weken om een geschil te initiëren
- Geschil op basis van inhoud of procedure
- Met betrekking tot:
- Begroting
- Voortzetting en goede werking van de instelling
- Profielen en benoeming / ontslag van leden van het College van Bestuur
- Beleid inzake collegegeld, numerus fixus, selectiecriteria (studenten)
- Alle rechten die ook centraal van toepassing zijn en waarop de faculteitsraad beslissingen kan nemen
- Goede werking van de faculteit
- Facultair financieel jaarverslag
- Facultaire begroting
- Bestuursconvenant
- OER (waar geen instemmingsrecht geldt)
- Uitvoering van de OER
- Wanneer gevraagd
- Opmerking: de programmacommissie moet advies sturen naar de faculteitsraad
- Deadlines: (www art 9.34.3.g)
- “De termijnen waarbinnen toestemming of onthouding van toestemming moet worden beslist en de termijnen waarbinnen advies moet worden gegeven.”
- Deze Uni 30 werkdagen = 6 weken
- Recht op informatie (www art. 9.32.6)
- Het bestuur moet de Raad voorzien van:
- “…ongevraagde, tijdige informatie die redelijkerwijs nodig kan zijn voor de uitoefening van haar taken en, op verzoek, tijdige informatie die zij nodig en passend acht voor de uitoefening van haar taken.”
- Het bestuur moet de Raad voorzien van:
- Recht van gehoor (WHW art. 9.3. / 9.13):
- Bijvoorbeeld: benoeming en ontslag van de decaan.
- Bij de benoeming van een directeur van een hogeschool of universiteit, raadpleegt de decaan vertrouwelijk de studentenraad.
- Het recht om onderwerpen op de agenda te zetten (WHW 9.32).
- De medezeggenschapsraad kan elk onderwerp bespreken dat zij wil, zelfs als het management van mening is dat het onderwerp niet op de agenda thuishoort.
- Hiertoe kan de raad het bestuur twee keer per jaar uitnodigen voor een vergadering op basis van een agenda die door de raad is opgesteld.
- Recht van initiatief (WHW 9.32.2).
- De raad is bevoegd om voorstellen te doen en standpunten naar voren te brengen bij het college van bestuur over alle zaken die de universiteit betreffen. Binnen drie maanden moet een schriftelijke reactie worden gegeven.
- Het recht om te overleggen met het bestuur (WHW art. 9.33).
- De medezeggenschapsraad heeft het recht om te spreken met de gemachtigde bestuurder (de eindverantwoordelijke persoon).
- Ten minste twee keer per jaar
- Op elk advies- en instemmingsverzoek
- Na elke initiatief.
- De medezeggenschapsraad heeft het recht om te spreken met de gemachtigde bestuurder (de eindverantwoordelijke persoon).
- Het recht om juridische stappen te ondernemen (WHW 9.46).
- De medezeggenschapsraad heeft het recht om juridische stappen te ondernemen om naleving van de WHW af te dwingen, en de universiteit moet de kosten dragen.
- Het recht om een geschillenbeslechtingsprocedure te starten (WHW art. 9.40).
- Geschil over instemmingsbevoegdheid
- Kon het bestuur redelijkerwijs het voorgestelde besluit nemen?
- Kon de raad redelijkerwijs instemming onthouden?
- Geschil over adviesbevoegdheid
- Was de actie van de raad in overeenstemming met de voorschriften?
- Was de actie van de raad nalatig?
- Kon de raad de actie redelijkerwijs nemen?
- Geschil over interpretatie.
- Geschil over instemmingsbevoegdheid
- Het recht op faciliteiten en opleiding.
- Medezeggenschapsraden ontvangen een budget voor administratieve, financiële en juridische ondersteuning.
- Ze hebben recht op vergoeding in geld of vervangende uren voor hun inspanningen.
- Ze hebben recht op een opleidingsbudget (de training vindt tijdens werktijd voor personeelsleden plaats en met behoud van salaris).
Commissies
De dossiers waar de CSR aan werkt zijn verdeeld onder drie commissies:
Onderwijs en Onderzoek (O&O), Organisatie en Financiën (O&F), en Outreach en Media (O&M)
Organisatie en Financiën Commissie
De UvA is een complexe en diverse organisatie. Het werk van de O&F commissie is ervoor te zorgen dat de universiteit goed georganiseerd is en een goed financieel beleid heeft. Dit is erg belangrijk, omdat dit de basisvoorwaarden zijn voor een goed onderwijssysteem. Wij werken er bijvoorbeeld aan om ervoor te zorgen dat er gratis periodeproducten zijn, dat de UvA niet samenwerkt met de grootste vervuilers ter wereld (zoals Shell) en dat er voldoende financiering is voor sociaal veiligheidsbeleid. Dit is moeilijk maar belangrijk werk en onze commissie doet dit graag.
O&F Dossiers
Dossiers:
- Kwaliteitsafspraken
- In het coalitieakkoord werd aangegeven dat de middelen vrijgemaakt door de studievoorschotten worden gekoppeld aan ‘kwaliteitsafspraken op instellingsniveau’. Bij de UvA zijn de plannen met betrekking tot de kwaliteitsafspraken ontwikkeld in brede consultatie met de universitaire gemeenschap, en met name met de Centrale Studentenraad en de ondernemingsraad. De UvA heeft besloten zich te richten op de volgende thema’s: intensiever en kleinschaliger onderwijs, professionalisering van docenten, passende en goede onderwijsfaciliteiten. Op centraal niveau zijn twee thema’s uitgewerkt: professionalisering van docenten en onderwijsfaciliteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de CSR om toe te zien op en advies te geven over de toewijzing van de financiering.
- Profileringfonds
- GALOP
- Campusontwikkeling
- Selectieprocedure decaan
- Duurzaamheid
- Duurzaam bankieren: Op basis van het werk van onze voorgangers hebben we de criteria ontwikkeld waaraan we willen dat de UvA zich houdt bij het kiezen van haar nieuwe bank. Door een duidelijke en beknopte basis te hebben voor wat we duurzaam beschouwen in de context van een financiële instelling, hopen we de White Paper-initiatief van de UvA buiten haar eigen campusmuren te brengen en ervoor te zorgen dat onze partners dezelfde milieu- en ethische code hanteren.
- Catering
- Dit jaar is er een groeiend momentum rondom catering, duurzaamheid en betaalbaarheid. Na ons advies heeft het CvB besloten om een subsidie voor een veganistische/vegetarische warme maaltijd pilot te starten op de UvA, vergelijkbaar met die op de HvA. De CSR heeft deelgenomen aan deze inspanningen door studentenprotesten zoals AntiKantine te ondersteunen en een voedingsfocusgroep in samenwerking te organiseren. De volgende stappen zullen zijn om te pleiten voor een andere structuur met betrekking tot catering op de UvA, in lijn met de discussie uit deze focusgroep. Het werken aan dit dossier houdt in dat er contact wordt gelegd met studenten, EnjoyToday, Green Office, Facility Services en het bestuur van de UvA. We hebben maandelijkse vergaderingen met Facility Services en regelmatig contact met EnjoyToday.
- Sociale veiligheid
- De extra financiering van 150.000 euro die is verworven voor het sociale veiligheidsbeleid van de UvA is een belangrijke prestatie die de toewijding van de commissie en de universiteit weerspiegelt om ervoor te zorgen dat alle personen zich veilig en gesteund voelen op de campus. De toewijzing van dit geld aan verschillende bewustmakingsactiviteiten en communicatie-upgrades, zoals Gelijkspel-cursussen en de oprichting van een e-learning module, zou zeker ten goede komen aan de UvA-gemeenschap. Deze prestaties markeren een kritieke stap voorwaarts in de voortdurende inspanningen om een veiliger en meer inclusieve campusomgeving voor allen te creëren. Onze samenwerking met de GV, CDO, Ombuds Office en Confidential Advisors biedt hoop op verbetering van de sociale veiligheid op de universiteit.
- Menstruatieproducten
- De prestaties op het gebied van menstruatie zijn opmerkelijk en duiden op een toewijding om de problemen aan te pakken waarmee menstrueerders te maken hebben. Naast de door CSR gefinancierde menstruatiepilot in samenwerking met studentenverenigingen en faculteitsraden, neemt de commissie concrete stappen om menstruatieproducten betaalbaarder en toegankelijker te maken. Een andere belangrijke prestatie die de ervaring van menstrueerders op de campus zal verbeteren, is de installatie van de eerste dispenser in de CREA-toiletten voor gratis toegang tot menstruatieproducten. Deze prestaties vertegenwoordigen een positieve verschuiving naar meer inclusiviteit en toegankelijkheid voor alle leden van de UvA-gemeenschap.
- Samenwerking met derde partijen
- Stille/contemplatieruimtes
- Bij recente renovatiewerkzaamheden aan het JK-gebouw zal de enige stille ruimte op Roeters worden gesloten. Ondertussen is de kamer lawaaierig, leeg en niet geschikt voor studenten die deze willen gebruiken. Dit probleem treft vooral moslimstudenten omdat zij vijf keer per dag religieuze verplichtingen hebben om te bidden. Vanwege het strenge “seculiere” beleid van de universiteit mogen studenten geen gebedsmatten of bedekkingen in de ruimte houden. We werken samen met de Muslim Association in Amsterdam (MUSA) om het beleid rondom de contemplatieruimtes te veranderen om de UvA-studenten beter te accommoderen. Wat we tot nu toe hebben bereikt, is dat de CSR, FSR en MUSA betrokken zullen zijn bij de nieuwe renovatie- en ontwerpplannen voor de contemplatieruimte in het JK-gebouw!
- Kadernota
- De kadernota vormt het begin van een nieuwe planning- en controlecyclus. In deze brief geven alle organisatorische eenheden van de UvA aan wat ze in het komende jaar willen bereiken, hoe ze dit gaan doen en hoeveel geld hiervoor nodig is. Het beschrijft vervolgens verwachte externe ontwikkelingen en financiële beperkingen. Met andere woorden, de eenheden kunnen de Framework brief als startpunt en basis gebruiken om hun begroting op te stellen. Het is een eerste stap naar het realiseren van een gebalanceerde begroting. De CSR heeft instemmingsrecht voor de Framework brief en is daarom betrokken bij het vormingsproces van de brief en geeft advies.
- Begroting
- De begroting laat zien hoe de plannen en ambities van de UvA passen in de financiële kaders zoals beschreven in de Raamwerkbrief. De CSR vormt samen met de ondernemingsraad de ‘Gezamenlijke Vergadering’. De begroting moet worden goedgekeurd door de Gezamenlijke Vergadering en is daarom een krachtig instrument om initiatieven te stimuleren die de studentenwelzijn verbeteren.
Outreach en Media Commissie
De Outreach en Media Commissie (O&M) is, zoals de naam al doet vermoeden, verantwoordelijk voor informatie en communicatie. Het werk van de commissie is breed, belangrijk en zeer interessant. De verantwoordelijkheden van de commissie omvatten communicatie met de studenten, het organiseren van evenementen en het bijhouden van de media-kanalen die de Centrale Studentenraad tot haar beschikking heeft (zoals Facebook, website en zelfs een nieuwsbrief op de toiletten). Dit is de enige commissie die op projectbasis werkt. Het is uitdagend, zeer leerzaam en het geeft een gevoel van voldoening wanneer je succesvol een project afrondt. Enkele voorbeelden van deze projecten staan hieronder vermeld. Op het eerste gezicht lijkt communicatie misschien niet veel werk, maar vergis je niet, het is behoorlijk moeilijk om alle 42.000 studenten die de Centrale Studentenraad vertegenwoordigt te bereiken. Desalniettemin is het zeer lonend om hier inspanning in te steken. Door zo duidelijk mogelijk te communiceren naar de studenten over waar we aan werken, neemt ook de legitimiteit van de studentenraad toe. Bovenal is het een leuke commissie waar je je creativiteit kunt uiten en die voldoende uitdaging biedt!
O&M Dossiers
- Elections
- De verkiezingen vormen het grootste dossier binnen PR. Het doel van het dossier is om soepel verlopende en boeiende verkiezingen te organiseren. Een doel dat elk jaar wordt nagestreefd, is het verhogen van de opkomst, die de afgelopen jaren voortdurend is afgenomen.
- Social Media
- Het social media dossier houdt zich bezig met het creëren en plaatsen van inhoud op de social media pagina van de CSR. Dit omvat updates over de voortgang van de CSR, eventuele petities of informatie over de verantwoordelijkheden van de CSR.
- Koffie met de CSR en Discussiemoment
- Het idee van Koffie met de CSR is om naast de koffieautomaten op een van de locaties van de UvA te staan, CSR-merchandise te dragen en studenten onze ‘gratis’ koffie aan te bieden in ruil voor een praatje.
- Merchandise
- Merchandise wordt gebruikt voor evenementen en om meer bewustzijn te creëren voor de CSR. Voorbeelden van merchandise zijn posters, prikborden, stickers en truien.
- CoBo
- Elke grote studentenorganisatie aan de UvA organiseert elk jaar de Constitutie Borrel om het nieuwe bestuur en het begin van het nieuwe jaar te vieren. Het wordt vaak georganiseerd tussen september en december.
- Newsletter UvA
- De nieuwsbrief wordt elke twee weken naar alle geregistreerde studenten- en personeelsmails gestuurd. We kunnen onze tekst (400 tekens) naar Bureau Communicatie sturen. De tekst kan updates, verzoeken om input, vacatures, verkiezingen, etc. bevatten.
- Website
- De website van CSR moet worden veranderd. De vorige CSR was al in contact met Saturno Web Developers, maar heeft geen vervolg gegeven. De website kan wel wat updates gebruiken op: beschikbaarheid van Engelse en Nederlandse pagina’s, standaardisatie over facultaire pagina’s, contactformulier, etc. Voor het bijhouden van de website wordt ook contact opgenomen met de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica.
- Mental Health Campaign
- De O&O-commissie, in samenwerking met de O&M commissie, heeft al enige tijd gepland om de verschillende geestelijke gezondheidsdiensten die beschikbaar zijn bij de UvA te benadrukken. We hebben gemerkt dat de informatie die beschikbaar is, niet toegankelijk is voor studenten en dat de meesten geen idee hebben hoe ze hulp kunnen vinden. Daarom hebben we besloten om onze sociale media te gebruiken en de sociale media van de UvA te gebruiken om zo’n belangrijk onderwerp te promoten.
- Toilet Paper
- De Toilet Paper wordt regelmatig (ongeveer elke maand) gepubliceerd door de CSR en is te vinden in de badkamers van CREA en de Singel Bibliotheek. De publicatie wordt ontworpen door een CSR-lid en kan gratis worden afgedrukt met je printbudget.
- Docent van het Jaar
- De CSR en ASVA werken doorgaans samen aan het project Docent van het Jaar. Vanuit de universiteit werken we samen met het Teaching and Learning Centre (TLC) en Bureau Communicatie (BC). Het TLC doet een groot deel van het organisatiewerk.
Onderwijs en Onderzoek Commissie
De Onderwijs en Onderzoek (O&O) commissie behandelt alle onderwerpen met betrekking tot kwaliteit van onderwijs, studentenwelzijn, digitalisering, toegankelijkheid, diversiteit en meer. Een van onze belangrijkste posities is onze 2 zetels in de Universitaire Commissie Onderwijs (UCO), het belangrijkste beleidsorgaan van de universiteit voor alle zaken met betrekking tot onderwijskwaliteit. Deze vergaderingen zijn openbaar, wat betekent dat iedereen kan deelnemen, hoewel alleen leden mogen spreken. We zijn actief in verschillende werkgroepen, dit zijn groepen van personeel en docenten aan de UvA die werken aan specifieke onderwerpen, waaronder Flex Studeren, Netwerk Studentenwelzijn of Digitalisering. Tot slot werken we samen met verschillende organen aan de UvA, waaronder facultaire studentenraden (FSR’s), Academische Zaken, Teaching Learning Center, Centraal Diversity Office, studentenverenigingen, Student Services en meer. We doen dit als onderdeel van ons werk aan bepaalde dossiers (of onderwerpen).
O&O Dossiers
- Toegankelijkheid
- De universiteit biedt momenteel bepaalde accommodaties voor studenten met een handicap en/of chronische ziekten, die gebaseerd zijn op een geval-per-geval-formaat. Terwijl sommige studenten tevreden zijn met de accommodaties die ze hebben gekregen, hebben velen moeite om te krijgen wat ze nodig hebben om gelijke kansen te ervaren voor hoger onderwijs. Om niet alleen de accommodatie te verbeteren die de universiteit biedt, maar ook het algemene ondersteuningssysteem en de cultuur rond deze studenten aan deze universiteit. Onze vooruitgang is:
- Het bestuur van de UvA zich laten committeren aan het opstellen van nieuwe beleidsregels om de toegankelijkheid te verbeteren.
- Vanuit deze overeenkomst werd een nieuwe werkgroep gevormd met specifieke doelen om het huidige proces te evalueren, ideeën te verkennen zoals een expertise centrum en voorstellen te doen voor het monitoren en meten van de effectiviteit van het beleid.
- Deze werkgroep zal worden geadviseerd door een klankbord waarin de CSR een zetel heeft.
- We werken ook nauw samen met studenten met een handicap en/of chronische ziekten van verschillende faculteiten met de FSR’s.
- Voor de rest van het jaar hopen we echte beleidsregels te zien met echte vooruitzichten op implementatie uit de werkgroep, evenals meer kortetermijnoplossingen voor enkele van de urgentere zaken.
- De universiteit biedt momenteel bepaalde accommodaties voor studenten met een handicap en/of chronische ziekten, die gebaseerd zijn op een geval-per-geval-formaat. Terwijl sommige studenten tevreden zijn met de accommodaties die ze hebben gekregen, hebben velen moeite om te krijgen wat ze nodig hebben om gelijke kansen te ervaren voor hoger onderwijs. Om niet alleen de accommodatie te verbeteren die de universiteit biedt, maar ook het algemene ondersteuningssysteem en de cultuur rond deze studenten aan deze universiteit. Onze vooruitgang is:
- BSA
- De CSR is voorstander van het afschaffen van de BSA en een paar alternatieven daarvoor. De BSA zoals we die nu zien, kan niet langer bereiken wat het oorspronkelijk bedoeld was te doen. Studies tonen aan dat de BSA een belangrijke stressfactor is voor studenten, terwijl het niet noodzakelijkerwijs helpt studenten te vinden die in de ‘verkeerde’ studieprogramma’s zitten om geschiktere studies te vinden. Verder zien we de BSA als een instrument om meer diploma’s te produceren dan om kwaliteitsonderwijs en ondersteuning voor studenten te bevorderen. We geloven dat er meer gedaan moet worden in termen van alternatieven voor de BSA, zoals proactieve studiehulp, adviserende studieadviezen (die niet bindend zijn) of zelfs oriëntatiejaren uitproberen.
- Algemene Instellingsgebonden Ethische Commissie (AIEC)
- De Algemene Instellingsgebonden Ethische Commissie (AIEC) is een van de 6 officiële adviesorganen van de UvA. De CSR heeft het recht om 2 student-leden voor een termijn van 2 jaar te benoemen in de AIEC, en werkt binnen de commissie om brede ethische richtlijnen op te stellen met betrekking tot het interne beleid. Dit betekent dat de CSR direct betrokken is bij het waarborgen van de ethiek van het beleid dat door de UvA wordt gevormd, en dat deze evaluaties rechtstreeks naar het uitvoerend bestuur worden gestuurd.
- Decentrale selectie
- Er zal een wetswijziging komen waarmee opleidingen het lotingssysteem mogen gebruiken bij hun decentrale selectie. De CSR wil de selectie veranderen om de gelijkheid in het proces te verbeteren. We kijken naar de implementatie hiervan in het strategisch plan en werken samen met de FSR’s om hen te helpen hun decanen te overtuigen hun systeem te veranderen.
- Digitalisering
- Met de ontwikkeling van nieuwe AI-technologieën zoals Chat GPT worden er discussies gevoerd aan de universiteit over hoe verder te gaan en welke aanpassingen er aan het onderwijs zullen worden gemaakt. Intern hebben we dit onderwerp in de gaten gehouden en besproken. Binnenkort sluiten we ons aan bij een werkgroep over dit onderwerp. Op dezelfde manier hebben we ontwikkelingen op het gebied van Proctoring onderzocht en in de gaten gehouden. Zo is bijvoorbeeld het gebruik van Proctoring geïmplementeerd in bepaalde programma-selectieprocessen die ontoegankelijk zijn voor studenten met bepaalde handicaps. Dit wordt besproken in ons toegankelijkheidsdossier.
- Internationalisering
- De groei van de universiteit heeft geleid tot verschillende problemen voor internationale en Nederlandse studenten. In afwachting van de richtlijnen van het ministerie hebben we onderzoek gedaan en onderhandeld op ons niveau over acties die op korte en lange termijn genomen kunnen worden, van betere accommodatie van internationale klaslokalen tot het beperken van de groei door bepaalde selectieprocedures. We hebben gepleit bij beleidsmedewerkers en de CvB voor de beleidsmaatregelen die we geschikt achten en zullen de discussie over de implementatie van de regelgevende instrumenten van het ministerie opnemen zodra deze zijn gepubliceerd.
- Taalbeleid
- In een tweetalige universiteit is het niet alleen belangrijk om duidelijke richtlijnen te hebben voor de taal, maar ook om ondersteuning te bieden aan medewerkers en studenten in hun inspanningen om twee talen te spreken. Daarom zijn we bezig met onderzoek en pleiten we voor verschillende taalcursussen voor internationale studenten om hun Nederlands te verbeteren en voor Nederlandse studenten om hun Engels te verbeteren, indien nodig. Dit is nodig om een succesvolle integratie van internationale studenten in de Nederlandse samenleving en arbeidsmarkt mogelijk te maken, maar ook om een beter gevoel van gemeenschap te creëren tussen Nederlandse en internationale studenten.
- Studentenwelzijn
- We werken nauw samen met het Netwerk Studentenwelzijn, onze O&M commissie en de FSR’en om de communicatie van geestelijke gezondheidsbronnen aan de UvA te verbeteren. Dit omvat het onderzoeken van de mogelijkheden om de informatie toe te voegen aan cursus handleidingen of Canvas, en het verbeteren van de pagina’s over geestelijke gezondheid op de website van de universiteit, zodat studenten de hulpbronnen kunnen vinden die ze nodig hebben. We pakken dit probleem ook op een meer structureel niveau aan door onze inspanningen om het BSA af te schaffen en alternatieven te creëren.
- Huidige relevante onderwerpen
- Veel van de huidige dossiers behandelen onderwerpen die relevant zijn in dit academische jaar. Desalniettemin staan we open voor discussie, onderzoek en pleiten voor andere onderwerpen zoals dekolonisatie of het verbeteren van cursusevaluaties. De reden dat deze onderwerpen geen prioriteit hebben, komt niet voort uit onze waarden, maar simpelweg door een gebrek aan mankracht om alles te kunnen doen. Bovendien moeten we werken aan de onderwerpen die aan ons worden voorgesteld, zoals nieuwe opleidingen of jaarverslagen. Tot slot zijn we ook actief in groepen zoals EPICUR, een Europese universiteitsalliantie om meer samenwerking in het hoger onderwijs in Europa te stimuleren.
- Universitaire Commissie Onderwijs (UCO)
- De Universitaire Commissie Onderwijs is een adviesorgaan van het universiteitsbestuur. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het personeel van de verschillende faculteiten, maar ook van de CSR. De UCO adviseert over grote veranderingen en voorstellen van de universiteit.
- Instellingsteam Kwaliteitszorg (ITK)
- Het ITK is een werkgroep binnen de universiteit die bestaat uit vertegenwoordigers van het personeel en één student. In deze werkgroep wordt de voortgang naar de nieuwe NAVO-accreditatie van de UvA gemonitord om ervoor te zorgen dat de universiteit het accreditatieproces kan doorstaan.
Documenten
Reglementen
Overleg vergaderingen agenda’s en notulen
12 maart 2024
16 januari 2024
21 november 2023
10 oktober 2023
Plenaire vergaderingen agenda’s en verslagen
10 oktober 2024
3 oktober 2024
september 2024
augustus 2024
2023-2024